Etthundranitton dagar i Nangiala

Så är det Fredag igen och ännu en vecka har alltså passerat. Ännu en Fredag som börjar med tårar och funderingar.
 
Det känns som en evighet sedan jag höll om dig sista gången.
Det känns som en evighet sedan jag pussade dig en sista gång på nosen som blivit kall.
Det känns som en evighet sedan vi gick ut ur rummet på Djursjukhuset och lämnade min största kärlek för evigt sovande på den där gråa lurviga filten och stängde dörren bakom oss.
Det har gått 119 dagar nu utan dig älskling, jag räknar varenda dag.

Jag har aldrig haft sån ångest, jag har aldrig känt sådan smärta i kroppen som den dagen. Luften gick bokstavligen ur en och hjärtat gick i tusen bitar. Att vara så pass ledsen att man mår fysiskt dåligt, att hela kroppen skakar som benen inte längre bär en. Att hjärtat gör så ont och lungorna kippar efter luft. Det är obeskrivligt, fruktansvärt och den känslan kommer jag aldrig glömma. Hela livet pausades, hjärtat gick sönder och allting var i en dimma.

Idag vaknade jag med ångest och myror i kroppen. Ångest över att ännu en vecka gått, att jag inte tänkt på henne nog mycket. Ångest över att vi inte försökte nog mycket, nog länge. Samtidigt, så är det ångest över att alla stod handfallna, att det inte fanns någonting mer att göra. Dubbelmoral.
Jag hade velat göra så mycket mer, jag hade kunnat  offra allt, jag hade gått genom eld, över lik, om det bara hade gjort någon skillnad. Och jag ångrar, att vi aldrig åkte till Strömsholm fast chefsveterinären sa att det inte  var någon idé.
 
Jag saknar dig så det går inte med ord att beskriva. Att du har promenerat över Regnbågsbron och numera bor i Nangiala går inte in. Att du aldrig mer kommer hem, aldrig någonsin mer, det går inte in. Jag vill inte förstå att vi inte får dig tillbaka, för det är det enda jag önskar. Det är vad jag vill mest av allt, ha min bästa vän tillbaka. Jag vet att jag aldrig får det, jag vet att döden inte går att ta tillbaka, det går inte att få ogjort. Men någonstans hoppas man att allting är en mardröm, att jag snart vaknar och du är hemma igen.
 
Så ännu en gång, nyper jag mig själv i armen, inser att jag inte vaknar idag heller.
Dags att tända hjärtats ljus bredvid allt som finns kvar av henne, hennes bild, hennes urna, hennes halsband och gosedjur.

Jag älskar dig av hela mitt hjärta, och jag kommer nog aldrig bli hel igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0